Svako jutro jedno jaje… sa žutanjkom ili bez?

FitnessIZDVOJENA VIJEST 03.10.2012 11:51h Autor:

Svježe jaje

Zdrav doručak temelj je održanja željene tjelesne težine, ali i prevencije bolesti. Nutritivno uravnotežen doručak treba imati nizak udio masnoća, ali i kvalitetne ugljikohidrate, proteine, vitamine i minerale koji će organizmu dati sve potrebne nutrijente za početak dana. Mnogima su jaja čest izbor hrane za doručak. No, ako malo pročačkate po internetu naići ćete na hrpu rasprava o tome trebali je jesti žutanjke ili ne.

Pobornici izbjegavanja žutanjka navode da upravo taj dio jaja deblja i podiže nivo kolesterola. Oni koji smatraju da žutanjak ne treba izbjegavati navode da je istina da je bjelanjak manje mastan i kaloričan, ali da žutanjak sadrži elemente koji su hrana za mozak, metabolizam i imunitet.

Otprilike polovina proteina iz jaja nalazi se u bjelanjku. On je izvor riboflavina i selena koji su važni za energiju i uklanjanje toksina iz organizma. Dva bjelanjka sadrže oko 6 grama proteina i 18% preporučene dnevne vrijednosti (RDV) riboflavina i selena.

Žutanjak – najvrjedniji dio jajeta

Ostatak vrijednosti jajeta nalazi se u žutanjku. On je izvor vitamina A, B12, D, E, K, folne i pantotenske kiseline. Žutanjak sadrži i niz minerala poput kalcija, fosfora, željeza, cinka i selena. Žutanjak podiže proizvodnju crvenih krvnih stanica i poboljšava nosivost kisika u krvi. Dodatna prednost žutanjka je i što je on snažan antioksidans. Upravo žuta boja je znak luteina i zaeksantina – karotenoida koji s vitaminom E sudjeluju u borbi protiv slobodnih radikala. Nadalje, cijela jaja su dobra za kožu i oči te usporavaju proces starenja.

Žutanjak je hrana za mozak. Naime, kolin iz žutanjka poboljšava pamćenje i kognitivne funkcije. Studije pokazuju da žumanjak utječe na smanjenje razine stresa i sprječava neurološke poremećaje poput depresije, Alzheimerove bolesti i Parkinsonove bolesti.

Svako jutro jedno cijelo jaje

Oni koji izbjegavaju žutanjak kao glavni razlog navode kolesterol i masnoće iz tog dijela jajeta. Veliki žumanjak sadrži oko 210 miligrama kolesterola i 5 grama masti. Konzumiranje jednog žumanjka dnevno neće utjecati na krvni tlak ili ugroziti zdravlje srca, ističu znanstvenici. Naime, masti u žutanjku su nezasićene i dobre su za ljudsko zdravlje.

Ipak, unos više od jednoga žutanjka dnevno je, po mnogim studijama, prevelik unos masnoća i kolesterola. Posebno, ako osoba jaja jede svakodnevno. Preporuka je da se jede jedno cijelo jaja i od ostalih jaja samo bjelanjci. Istina, izgubit ćete mnoge vrijednosti koje žutanjak ima, ali ćete i izbjeći rizik od utjecaja žutanjka na razinu kolesterola u krvi.

Kako biste jaja pripremili na manje dosadan način od uobičajenog bacanja bjelanjaka na tavu, savjetujemo da u bjelanjke umutite svježe povrće (paprika, špinat, rajčica, luk) ili ubacite posni sir i svaki dan napravite napravite drugačiji omlet za doručak.

Zorana Jagodić
[email protected]

PODIJELI

PREPORUČENO

KOMENTARI

POVEZANE VIJESTI